jueves, 7 de diciembre de 2017

Nadal i web 2.0


TOTS JUNTS FEM EL NADAL POSSIBLE

En aquesta entrada vaig a explicar una activitat dissenyada per a un aula d'infantil en la qual he utilitzat algunes de les aplicacions que he utilitzat en les entrades anteriors, on he après a utilitzar les imatges de diferents maneres perquè siguen un recurs per a treballar el nadal.

👉L'activitat es diu "Tots junts fem el nadal"

👉Està dirigit a xiquets de 5 anys

👉Els objectius són:

  •  expressar sentiments que evoca la festa de nadal.
  • adquirir valors de cooperació i treball en equip.
  • Adquirir domini de les lletres i augmentar el vocabulari.
  • Reconèixer-se a si mateix en un grup i identificar a la resta de companys.
👉La durada de tota aquesta activitat composta de diverses activitats  (sense tindre en comte el conte) serà de cinc sessions d'una hora cada sessió.


👉Desenvolupament de l'activitat:
  • En primer lloc, en el moment de l'assemblea, crearé un moment en el qual els xiquets puguen expressar-se i explicar el que és per a ells el nadal, què és el que més els agrada i què els agradaria fer aquest nadal a manera de desig. Una vegada fet açò, escollirem entre tots aquelles paraules que millor representen l'opinió de la majoria i farem un gran arbre de nadal mitjançant el programa Generador de núvol de paraules (https://www.nubedepalabras.es/) . Ho imprimirem en gran grandària i ho posarem en una paret de l'aula.

  • A continuació, per a seguir treballant les lletres i el vocabulari, demanaré que em diguen paraules que comencen amb cadascuna de les vocals i que estiguen relacionades amb el nadal. Per exemple: "digueu-me una paraula que comence per la lletra A que la puguem veure o sentir quan arriba el nadal, com per exemple AVET." Una vegada fet açò, crearem un mosaic de paraules amb el programa Spell with flickr (http://metaatem.net/words/) i les imprimirem per a col·locar-les al voltant de l'arbre que hem creat abans.

  • També elaborarem una targeta de felicitació per a enviar-la a totes les famílies de l'aula. Per a fer aquesta targeta, ens farem una foto de grup i l'editarem amb Aviary (https://www.aviary.com/) per a fer alguns retocs. Açò ho faré jo però davant d'ells, utilitzant una pantalla de projecció  perquè vegen com la imatge va canviant i de pas per a anar nomenant a cadascun dels xiquets i xiquetes que apareixen en ella i alguna característica d'ells que ho fa únic i indispensable dins del grup. És un bon moment perquè ells mateixos també vagen nomenant a la resta de companys i dient algun atribut positiu de cadascun dels mateixos. D'aquesta manera es reforça el sentiment de pertinença a una comunitat alhora que es treballa l'autoestima.

  • Quan ja tinguem la foto, triarem entre tots un marc amb el programa ImageChef (http://www.imagechef.com/ic/es/home.jsp).  Imprimirem tantes còpies com a alumnes i per la part de darrere, cada xiquet i xiqueta realitzarà un dibuix propi per a personalitzar la felicitació.

  • Al final del matí, abans d'anar a menjar, durant tot el període d'advent, llegiré un conte que projectaré en la pantalla. Aquest conte ho hauré elaborat jo utilitzant les imatges i el format del programa Storybird (https://storybird.com/). La finalitat és que vagen interioritzant els valors que transmet el conte durant tres setmanes perquè quan arribe el nadal no es queden amb l'aspecte purament material del nadal i hagen anat generant en el seu interior una sèrie de vivències que facen de la festa una cosa autèntica i amb sentit.


martes, 5 de diciembre de 2017

dimarts, 5 de decembre

INTERNET COM A MITJÀ D'INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I APRENENTATGE


Avui les companyes ens aclareixen qué és INTERNET donant-nos una definició i parlant de les aportacions a la societat.
També parlen de la Web 2.0 com a model actual de la xarxa actual, fent especial menció als recursos i aplicacions que té la web 2.0:
" La part social és un aspecte fonamental de la web 2.0 ja que la gran revolució són les aportacions que pot fer la comunitat social incrementant l'aspecte comunicatiu d'internet".

  •  Internet és un gran recurs per a la informació i segons l'ús que fan els usuaris els podem classificar en quatre grans grups: majoria socializadora, entusiastes, creadors i corporatius.
  • Un altre aspecte que han comentat ha sigut els avantatges i desavantatges de l'ús d'internet: entre els avantatges trobem l'accés ràpid i econòmic a la informació o l'augment de les possibilitats comunicatives. entre els inconvenients trobem l'ús de pàgines pernicioses o la dependència de la xarxa elèctrica i connexió.


👉 Els recursos comunicatius han evolucionat al llarg del recorregut d'internet donant lloc entre uns altres a la web social, les xarxes socials i l'i-ciutadà. Amb aquests recursos és possible establir comunicació amb altres usuaris que utilitzen la mateixa aplicació que nosaltres a partir d'haver-se registrat amb un perfil.

👀 En l'àmbit de l'educació la possibilitat de crear xats de comunicació o plataformes d'intercanvi de la informació ha facilitat molt la tasca d'ensenyament- aprenentatge.

Amés, ens han parlat de la plataforma Edmodo: plataforma virtual on es comuniquen alumnes, professors i famílies. És gratuita.



Aquesta plataforma és gratuïta, no requereix instal·lació de programari de manera complicada, similar quant al maneig a facebook, gran varietat d'idiomes, no compta amb versions que hagen de ser renovades. És bonica i fàcil de manejar amb el que és una plataforma educativa molt atractiva per als alumnes.

Hi ha una altra que es diu "diipo", que també possibilita la comunicació entre les comunitats d'aprenentatge.


👀 Aquestes comunitats virtuals d'aprenentatge tenen nombrosos avantatges: ressalta la importància del diàleg, afavoreix la creativitat, afavoreix la cohesió entre els membres i augmenta les possibilitats educatives, entre unes altres.
Per descomptat, ens recorden la importància d'un ús responsable per a fer una gestió adequada d'aquests recursos. Açò es farà per part dels professors i pares.

👉 Videoconferències


                                                   Equipo videoconferencia panasonic

Per a aprlar de les videoconferències ens comenten les seues utilitats a l'aula i estratègies, entre unes altres, la interacció social d'alumnes de diferents països i cultures. També la interacció a distància compartint gran quantitat de material digitals.
Vídeo: videoconferències *multicanal  *viu.
Hi ha diferents programes que permeten realitzar videoconferències: Skype, IChat, Tova Connect, Tokbox, Google Hangouts.




















Vídeo: videollamadas en grupo de skype


Internet com a recurs en el procés d'ensenyament i aprenentatge és una eina súper potent per a afavorir l'autoconeixement o coneixement autodidacta: aprendre ensenyant, aprendre descobrint i aprendre fent.

👉MOOC: curso masivo abierto on-line (massive, open, online course).
posen l'èmfasi en el visionat de vídeos per a després fer uns xicotets exercicis tipus test.
El més importants és el MOOC INTEF per l'institut nacional de tecnologies educatives i de formació del professorat.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF)


👉La web 2.0 ha afavorit la aparción de Flipped classroom o classe invertida: model pedagògic que proposa transferir part del procés fóra de l'aula. L'aula és l'espai on es desenvolupen continguts més complexos de manera experiencial i l'alumne a casa és on es proveeix dels coneixements més teòrics.
També afavoreix el e-learning ja que es treballa completament amb l'ordinador.
El blended-learning (ensenyament semipresencial) i m-learning (aprenentatge amb el mòbil) són altres models pedagògics impulsats per l'ús d'internet i la web 2.0.

En tots aquests casos l'alumne és el protagonista del seu propi aprenentatge sent aquest procés totalment individualitzat.
Per contra necessita un coneixement previ per part de l'alumne i que les activitats requereixen molt temps per a ser realçades. A més del cost del maquinari i la falta d'experiència educativa.

👉El futur apunta cap a la web 3.0: més ràpida i fàcil de navegar, accessible, més intel·ligent i més globalitzadora.

dijous 30 novembre

PRÀCTICA PER A FER A FINAL DE CURS: FOTOGRAFÍA DIGITAL A LA WEB 2.0


S'acosta el Nadal a les aules digitals. Per aixó, avui el professor ens ha encomanat fer una pàctica la finalitat de la qual siga crear objectes d'aprenentatge utilitzant diverses aplicacions de la web 2.0 relacionades amb la fotografia digital per a la seva integració en l'aula d'infantil. Tot açò vinculat a la temàtica del Nadal.


Per a aconseguir açò, haurem de dur a terme el següent procés:

👉1.Realitzarem una fotografia i l'editarem amb la intenció de transmetre un missatge d'esperança per a l'any nou. Per a l'edició de la forografia utilitzarem Aviary. (https://www.aviary.com/)

👉2. Crearem una targeta nadalenca amb Canva dirigida als companys de classe.( https://www.canva.com/es_mx/crear/tarjetas-presentacion/)

👉3. Escriurem una paraula que expresse el que significa per a nosaltres el Nadal. Utilitzarem Speak with flickr i farem una captura de les lletres quan estiguen creades.(http://metaatem.net/words/)

👉4. Crear un mosaic de lletres i un marc relacionats amb el nadal. Per al mosaic de lletres utilitzarem https://www.nubedepalabras.es/ i per al marc de fotos( http://www.imagechef.com/ic/es/home.jsp)

👉5. Crearem un conte nadalenc per transmetre algun valor als xiquets i xiquetes d'infantil. Per a crear el nostre conte utilitzarem: (https://storybird.com/)

👉6. Farem una entrada al blog per a cadascuna de les aplicacions utilitzades i explicarem breument el que s'ha fet. Cal indicar l'aplicació utilitzada, l'enllaç a ella i inserir els objectes d'aprenentatge creats.

👉7. Farem una entrada al blog amb el títol "Nadal i web 2.0", descrivint una activitat de diseny propi a realitzar a l'aula d'infantil amb alguna o algunes de les aplicacions/ imatges creades. Haurem d'indicar els objectius, el nivell educatiu i l'enunciat de l'activitat.

😜Per a veure els resultats de cadascuna de les parts del procés us aconselle mirar les entrades corresponents al blog😘