martes, 10 de octubre de 2017

dimarts, 10 d'octubre


Competència digital del professorat


Hui en classe hem vist la presentació que han fet els companys sobre el tema 2: competència digital del professorat.
Dita exposició hi ha tractat principalment d'aclarir els conceptes d'educació 3.0, què són les TIC i quals són les competències que ha de tindre el professorat per a aplicar l'educació 3.0.

😉 Entre altres paraules clau han aparegut: competencia digital, bretxa digital, procés d'ensenyament-aprenentatge, alfabetizació informacional, entorn virtual d'aprenentatge, competències professionals, aprenentatge interactiu.


➽ En l'educació 3.0 és necesari:
- abraçar les noves tecnologies per a tindre un aprenentatge més eficient desde una perspetiva interactiva.
- Fer un cambio de curriculum escolar per adaptar-lo a les necesitats de cada alumne.
 - Treballar en revertir el aprenentatge tradicionalista on el mestre explica y els alumnes fan exercicis, (en l'educació 3.0  els alumnes fan un aprenentatge on s'ajuden entre ells).
 - Preparar als estudiants per a poder afrontar el futur: habilitats cognitives i socials gracies a l'us de la tecnología: saber ser, saber fer, saber cooperar junts (educación integral e interdisciplinaria).

➽ En quant a les competències del professorat:
-s'han d'adaptar als canvis de la societat canviant amb nous rols i nous reptes.
- han de comprendre les noves tecnologies: desenvolupament cultural, social i particular.
- El professor fa els canvis organitzatius del currículum per això és el factor més important de canvi per a innovar i despertar un pensament crític.
- Ha de tindre actitud positiva, bon coneixement tècnic de les Tic i coneixement pedagògic per a implantar-les.
- fomentar classes dinàmiques per mitjà de l'aprenentatge cooperatiu.
- vincular les TIC a les noves pedagogías....no només val la formació tècnica sinó també la didàctica: planificar el curriculim per a integrar les TIC.

                              Tot això fa que el docent tinga unes funcions concretes:

                                               - dominar els continguts, ser expert.
                                               - fomentar i potenciar el sentiment de capacitat en els alumnes.
                                               - compartir experiències d'aprenentatge.
                                               - atendre a la diversitat.
                                               - actitud positiva

👉Nou rol del docent: organizador, facilitador, motivador, evaluador, coordinador y líder

Model TRACK: han parlat dels objectius i dels avanços que ha aportat a les competències del docent. Treballen en les següents àrees: informació i alfabetització informacional, comunicació i col·laboració, creació de continguts digitals, seguretat i per ultime resolució de problemes.
➽ Modelo TPACK: se basa en el desemvolupament de tres dimensions
- coneiximent tècnic
-coneiximent de continguts
- coneiximent pedagògic
Aixó es pot aplicar a qualsevol materia:literatura, matemàtiques, ciencies, etc...


Recursos y experiència a l'aula: enumeren les millores que han suposat la incorporació de les tic a l'aula i comenten l'experiència d'un congrés on es comentaba l'experiència en Andalucía, qué activitats s'han fet amb els xiquets, qual és el paper del docent, com van a elaborar un inform
que analitze la situació i propose intervencions a nivell administrartiu per a constituir un marc legal de l'ús de les Tic en l'àmbit escolar.
També  nombren  la pàgina web: educació 3.0 on hi ha articles de revista, accions formatives per al professorat per a dessenvolupar les seues competencies digitals, propostes per a dessenvolupar a l'aula, etc...

➽ Per ultim han possat una diapositiva sobre la bibliografía y webgrafía on han posat els recursos que han utilitzat i altres enllaços per a saber més

👦Alejandro, el professor, ha completat la informació amb:

👀 " La competència digital (CD) és aquella que implica l'us creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació per a assolir els objectius relacionats amb el treball, l'ocupabilitat, l'aprenentatge, l'us del temps lliure, la inclusió i participació en la societat"

Feix click ací per a saber més

👀 Les àrees de competència digital del Marco DIGCOMP 2.0 poden resumir-se de la manera següent:
 1. Informació i alfabetització informacional: identificar, localitzar, recuperar, emmagatzemar, organitzar i analitzar la informació digital, avaluant la seua finalitat i rellevància.
 2. Comunicació i col·laboració: comunicar en entorns digitals, compartir recursos a través de ferramentes en línia, connectar i col·laborar amb altres a través de ferramentes digitals, interactuar i participar en comunitats i xarxes; consciència intercultural. 
3. Creació de contingut digital: crear i editar continguts nous (textos, imatges, videos...) , integrar i reelaborar coneixements i continguts previs, realitzar produccions artístiques, continguts multimèdia i programació informàtica, saber aplicar els drets de propietat intel·lectual i les llicències d'ús.
 4. Seguretat: protecció personal, protecció de dades, protecció de la identitat digital, ús de seguretat, ús segur i sostenible.
5. Resolució de problemes: identificar necessitats i recursos digitals, prendre decisions a l'hora de triar la ferramenta digital apropiada, d'acord amb la finalitat o necessitat, resoldre problemes conceptuals a través de mitjans digitals, resoldre problemes 10 tècnics, ús creatiu de la tecnologia, actualitzar la competència pròpia i la d'altres.

Feix click ací per accedir a les àrees de competència

👀 Módulos de la UNESCO de competència en TIC per a docents: módulos UNESCO