jueves, 26 de octubre de 2017

dijous, 26 d'octubre

LES XARXES SOCIALS

La presentació dels companys en l'aula avui ha tractat 
de les xarxes socials. En primer lloc, ens han explicat que hi ha tres tipus de xarxes:
  • de continguts
  • socials de comunicació inmediata
  • d'exposició

Ha sigut molt curiós el repàs que han fet al llarg dels anys sobre l'evolució de les xarxes des del seu origen a l'any 1995. Per nombrar alguns eixemples, direm que el 2003 va ser l'any que més xarxes van apareixer. En  2004 naix Facebook i en 2006 Twiter. Va ser en 2010 quan naix Instagram.

Cuant al que ens concerneix a nosaltres, ens informen que existeixen xarxes en l'ambient de l'educació. Aquestes xarxes serveixen per:
- potenciar el debat en Facebook
- trovar endevinalles en Twiter
- donar una classe virtual en Google Plus
- treballar la comunicació visual i la creativitat en Instagram
- crear un repositori de webs en Delicius
- compondre un tauler collaboratiu en Pinterest
- documentar una activitat en Flickr
- presentar un treball en Youtube



Eixemples de xarxes socials educatives: the capsuled, Brainly, Eduredes, Docsity, Edmodo, Eduskopia, Comunidad Todoele, Otra Educació, red-Alumnos, Schoology, . la majoria són plataformes per a estudiants i docents que faciliten la difusió de continguts, blogs, cursos, etc...





Aquestes xarxes usades en l'àmbit educatiu ofereixen molts avantatges per als seus usuaris, principalment:
  • Permeten mantindre la comunoicació amb persones que estan lluny
  • Amb elles, els pares puguen conèixer les amistats del seus fills
  • El fet d'estar tan comunicats potència la confiança, perque tots están conectats en tot moment.
  • Podem compartir videos i fotos en qualsevol moment en qualsevol lloc.

Però, malgrat que ens faciliten la vida escolar en molts aspectes, també susposen inconvenets:
  • La falta de privacitat i el fàcil accés de qualsevol al que es publica provoca limitacions en les publicacions.
  • disminueix les conversacions familiars oralment.
  • crea distraccio
  • necesitat de publicar tot el que fas (adicció).

Quan les companyes ens expliquen els possibles perills que té un us inadecuat de les xarxes ens fan la següent recomanació:
"Es molt important posar límites amb normes i assegurarse de que las relacions familiars no es perjudiquen"

Per adonar-se de quan estem davant d'un cas d'adicció a les xarxes socials ens parlen de que n'hi han senyals d'alarma que indiquen que hi ha una adicció: descuidar altres activitats, privar-se del somni, aislar-se socialment. etc...

Ha sigut molt interessant quan han parlat d'un cas real on es veu el benefici que ha aportat l'ús possitiu de les xarxes per a un xiquet amb epilepsia y autisme: la mare del xiquet invita als amics de classe dels seu fill a la festa del seu aniversari pero no va arribar ningú. La mare va fer una publicació a Facebook y a partir d'aixó va començar a arribar molta gent que havia llegit la notícia, que s'havia tornat viral ràpidament. Fins i tot va anar la policia i els bombers perquè ningú volia que estiguera sol.En aquest cas, la xarxa va ajudar a que molta gent es solidarizara.

En el pol oposat trobem un altre cas real. També es un xiquet però amb adicció: El xiquet tenia molts problemes perssonals i socials per culpa la seua dependència però al conseguir desenganxar-se totes aquestos problemes es van tornar en avantatges al allunyarse de les xarxes.

Les xiques també ens han possat un video on es veu el perill en l'us de les xarxes per als xiquets perquè puguen rebre assetjament per part d'adults que es fan passar per qui no son.



Per últim, han parlat de la interacció família - escola a través de les TIC, aclarant que el mitjà predominant son les xarxes socials. Existeixen diferents maneres d'usar les TIC, com per exemple mitjançant les:
- webs i blogs (la informació és unidireccional), 
- plataformes i correus (la informació es bidireccional), 
- facebook (informar d'activitats de l'escola, pujar fotos, comentar )

Les limitacions que hi ha per utilitzar aquesta via de comunicació entre la família i l'escola són: que no tots tenen internet a casa i també la falta de competencia digital de les families.A més de la localizació (en llocs rurarls no arriba). Per aixó les xarxes han de ser un suport i no abandonar altres mètodes tradicionals com reunions i circulars.

👉Exemple de web escolar: punxa ací
La web d'una escola mostra molta informació del funcionament de la escola per als pares que ja estan i per als que encara no per a tomar decisions. es una manera d'establir el primer contacte.

🙋Conclusions:
encara que les xarxes són recients són molt importants en la nostra societat però un ús incorrecte pot acarrear conseqüencies molt negatives, per això la competència digital  és necessària.

Per a saber més: 

Resultado de imagen de redes sociales en la educaciónResultado de imagen de redes sociales  educativas bibliografía


miércoles, 25 de octubre de 2017

dijous, 19 d'octubre



Les tecnologíes de la informació: la comunicació i la inclusió educativa

Resultado de imagen de tic para niños con necesidades educativas especialesEls companys ens expliquen com es poden usar les tecnologies com a eina per a treballar la inclusió dels xiquets amb diversitat funcional i necessitats educatives especials en les aules.Açò resulta de gran interès ja que els nous models educatius aposten cada vegada més per una educació inclusiva, on tots els xiquets tinguen les mateixes oportunitats d'aprenentatge. En aquest sentit, les TIC són un canal de comunicació i un instrument que facilita processar informació per part d'aquests alumnes.

 Durant l'exposició ens expliquen el cas personal de Gustavo. És un xiquet diagnosticat de TDH i autisme que millora considerablement les seues capacitats de comunicació i concentració després d'utilitzar determinats programes d'ordinador.


En general, els avantatges de les tecnologies de la informació per a alumnes amb necessitats especials són: milloren el autoconcepte de l'alumne, augmenta la il·lusió per aprendre i milloren el rendiment acadèmic.
Resultado de imagen de tic para niños con necesidades educativas especiales

Perquè aquests alumnes puguen accedir a les tecnologies és necessari realitzar una sèrie d'adaptacions al software i/o al hardware:
- accés a l'ordinador posant ratolins adaptats, teclats adaptats, programes especials...
- accés a les xarxes: xarxa accessible (aquella que va be per a tots els usuaris siga com li la seua discapacitat)

Ens conten les raons  que justifiquen el diseny d'una xarxa per a tots i sembra increïble, pero encara hi ha molta gent que ho tenen molt dificil per a participar de les xarxes degut a la seua discapacitat, i allò, en certa messura, els allunya de la societat.

Les principals barreres d'accés als tic són :(tant amb l'ordinador com a accés a internet)
- persones amb problemes visuals: dificultat per a veure la pantalla
- sords:  no poden escoltar els videos i qualsevol tipus de so.
- persones amb problemes cognitius: dificultat en la comprensió dels processos.
 -persones amb problemes motors: dificultat per a manejar el teclat o el ratolí

Per això s'ha dissenyat la tecnología de suport: serveix per a compensar la perduda d'una funció o limitació

El nostre paper com a professors és molt important en la selecció de la informació ja que hem de conèixer les solucions potencials que ofereixen cada tecnologia i saber què possibilitats cobreixen dels alumnes amb necessitats especials. Una vegada que hem seleccionat el recurs mes apropiat hem de tenir en comte l'us mes adecuat.


🙋Per a saber más:
proyectos TIC para niños con necesidades educativas especiales
listado de productos adaptados de software y hardware para niños con NEE






martes, 24 de octubre de 2017

dimarts, 24 octubre 2017

INTERNET APLICAT EN L'EDUCACIÓ


Avui els companys han fet una exposició sobre el tema "internet en l'educació" que ha resultat molt interessant perquè m'ha aclarit què són i para què serveixen els blogs, les wikis i les webquest.

Per a açò, en primer lloc, han aclarit les diferències entre la web 1.0, 2.0 i la web 3.0, deixant palesa que la tecnologia apunta cada vegada a una major participació per part de l'usuari i a un servei molt més individualitzat i adaptat a les seues necessitats.

👉Una vegada que han comentat els avantatges i desavantatges de l'ús d'internet en l'escola, les companyes ens aclareixen detalladament el que és, en primer lloc, una webquest:
Principalment es tracta d'una estratègia didàctica que promou una investigació per part del alumne guiada pel professor basada en el aprenentatge constructivista que incorpora en el curriculum les opcions que ofereix internet. Requereix d'intercanvi d'informació i de treball cooperatiu i col·laboratiu.
📌Parts de la webquest: introducció (temàtica), taverna (el que anem a fer i com), procediment, avaluació i conclusió. També podem trobar en un apartat diferent: oriemtació per al professorat 
📌Altres tipus de webquest: miniquest, bloquest, tubequest, earthquest, geoquest-mapquest.

🙋Per a saber més: EDUTIC com eina per al professorat per a crear una webquest

👉A continuació ens han parlat dels blogs:
📌Les característiques més importants son:
- Ofereixen una gran facilitat per a publicar qualsevol opinió,
- contingut subjectiu i variat (edublogs),
- els autors ho fan de forma gratuíta,
- els continguts estan ordenats de forma cronològica,
- es poden  trobar diferents enllaços,
- són interactius,
- tenen un paper molt important en la nostra societat.
📌Presenten una estructura mes o menys fixa:
- entrades, articles o post
- categoríes o etiquetes
- informació de l'autor
-gadgets o widgets
- finestra de buscar continguts
📌Recursos para la creación de blogs:
- blogger o tumblr (per a principiants)
- wordpress (sistema mes complex per a persones amb destressa informàtica)
Si veiem l'us educatiu d'un blog comprendrem que és una eina de gestió del coneiximent ja que és un lloc web destinat a la reflexió del alumnat sobre el seu aprenentatge ames d'una xarxa d'aprenentatge.

🙋Per a saber més: 45 blogs imprescindibles para docentes

👉Per últim ens han parlat de les wikis:
📌definició: Sistema de treball informàtic utilitzat en els llocs web que permet als usuaris modificar o crear el seu contingut de forma ràpida i senzilla.
📌característiques: 
- Qualsevol pot canviar qualsevol cosa (afegir, esborrar o modificar el contingut) obert a aportacions i intervencions de qualsevol persona que ho desitge.
- No és necessari saber HTML o utilitzar un editor de pàgines per a col·laborar, ja que els wikis eliminen els elements no imprescindibles de l'HTML i ho redueix a l'essencial.
- l'inconvenient més important és la possibilitat d'afegir agregats i modificacions freturoses d'autenticitat i rigor. Qualsevol persona podrà intervenir sense que la seua informació i comentaris estiguen suficientment contrastats. A causa d'açò es prenen les mesures més adequades a l'abast dels mecanismes editorials a fi d'optimitzar la fiabilitat de les informacions introduïdes.

🙋Per a saber més: pots vissionar aquest vídeo que ensenya a crear la teua propia wiki



Conclusió: és un gran avantatge per a dessenvolupar la competència digital tant del professor com dels alumnes i afavoreixen la interactivitat a l'aula. Amb la formació adequada milloren la labor docent.