jueves, 26 de octubre de 2017

dijous, 26 d'octubre

LES XARXES SOCIALS

La presentació dels companys en l'aula avui ha tractat 
de les xarxes socials. En primer lloc, ens han explicat que hi ha tres tipus de xarxes:
  • de continguts
  • socials de comunicació inmediata
  • d'exposició

Ha sigut molt curiós el repàs que han fet al llarg dels anys sobre l'evolució de les xarxes des del seu origen a l'any 1995. Per nombrar alguns eixemples, direm que el 2003 va ser l'any que més xarxes van apareixer. En  2004 naix Facebook i en 2006 Twiter. Va ser en 2010 quan naix Instagram.

Cuant al que ens concerneix a nosaltres, ens informen que existeixen xarxes en l'ambient de l'educació. Aquestes xarxes serveixen per:
- potenciar el debat en Facebook
- trovar endevinalles en Twiter
- donar una classe virtual en Google Plus
- treballar la comunicació visual i la creativitat en Instagram
- crear un repositori de webs en Delicius
- compondre un tauler collaboratiu en Pinterest
- documentar una activitat en Flickr
- presentar un treball en Youtube



Eixemples de xarxes socials educatives: the capsuled, Brainly, Eduredes, Docsity, Edmodo, Eduskopia, Comunidad Todoele, Otra Educació, red-Alumnos, Schoology, . la majoria són plataformes per a estudiants i docents que faciliten la difusió de continguts, blogs, cursos, etc...





Aquestes xarxes usades en l'àmbit educatiu ofereixen molts avantatges per als seus usuaris, principalment:
  • Permeten mantindre la comunoicació amb persones que estan lluny
  • Amb elles, els pares puguen conèixer les amistats del seus fills
  • El fet d'estar tan comunicats potència la confiança, perque tots están conectats en tot moment.
  • Podem compartir videos i fotos en qualsevol moment en qualsevol lloc.

Però, malgrat que ens faciliten la vida escolar en molts aspectes, també susposen inconvenets:
  • La falta de privacitat i el fàcil accés de qualsevol al que es publica provoca limitacions en les publicacions.
  • disminueix les conversacions familiars oralment.
  • crea distraccio
  • necesitat de publicar tot el que fas (adicció).

Quan les companyes ens expliquen els possibles perills que té un us inadecuat de les xarxes ens fan la següent recomanació:
"Es molt important posar límites amb normes i assegurarse de que las relacions familiars no es perjudiquen"

Per adonar-se de quan estem davant d'un cas d'adicció a les xarxes socials ens parlen de que n'hi han senyals d'alarma que indiquen que hi ha una adicció: descuidar altres activitats, privar-se del somni, aislar-se socialment. etc...

Ha sigut molt interessant quan han parlat d'un cas real on es veu el benefici que ha aportat l'ús possitiu de les xarxes per a un xiquet amb epilepsia y autisme: la mare del xiquet invita als amics de classe dels seu fill a la festa del seu aniversari pero no va arribar ningú. La mare va fer una publicació a Facebook y a partir d'aixó va començar a arribar molta gent que havia llegit la notícia, que s'havia tornat viral ràpidament. Fins i tot va anar la policia i els bombers perquè ningú volia que estiguera sol.En aquest cas, la xarxa va ajudar a que molta gent es solidarizara.

En el pol oposat trobem un altre cas real. També es un xiquet però amb adicció: El xiquet tenia molts problemes perssonals i socials per culpa la seua dependència però al conseguir desenganxar-se totes aquestos problemes es van tornar en avantatges al allunyarse de les xarxes.

Les xiques també ens han possat un video on es veu el perill en l'us de les xarxes per als xiquets perquè puguen rebre assetjament per part d'adults que es fan passar per qui no son.



Per últim, han parlat de la interacció família - escola a través de les TIC, aclarant que el mitjà predominant son les xarxes socials. Existeixen diferents maneres d'usar les TIC, com per exemple mitjançant les:
- webs i blogs (la informació és unidireccional), 
- plataformes i correus (la informació es bidireccional), 
- facebook (informar d'activitats de l'escola, pujar fotos, comentar )

Les limitacions que hi ha per utilitzar aquesta via de comunicació entre la família i l'escola són: que no tots tenen internet a casa i també la falta de competencia digital de les families.A més de la localizació (en llocs rurarls no arriba). Per aixó les xarxes han de ser un suport i no abandonar altres mètodes tradicionals com reunions i circulars.

👉Exemple de web escolar: punxa ací
La web d'una escola mostra molta informació del funcionament de la escola per als pares que ja estan i per als que encara no per a tomar decisions. es una manera d'establir el primer contacte.

🙋Conclusions:
encara que les xarxes són recients són molt importants en la nostra societat però un ús incorrecte pot acarrear conseqüencies molt negatives, per això la competència digital  és necessària.

Per a saber més: 

Resultado de imagen de redes sociales en la educaciónResultado de imagen de redes sociales  educativas bibliografía


No hay comentarios:

Publicar un comentario